Blog

Tlačítková novela

Co přináší „Tlačítková novela“ platná od 6. ledna 2023? Jaký má vliv na slevy, recenze, reklamace a další?

O pojmu „Tlačítková novela“ jste pravděpodobně již slyšeli. Co vše upravuje a na co si dát pozor? Pojďme si to shrnout v následujících bodech.

 

Slevy

Setkali jste se někdy při nákupu produktu se slevou, u které jste zpětně zjistili, že tolik výhodná nebyla, a naopak jste dokonce přeplatili? Některé e-shopy takto klamaly své zákazníky slevou, která ve skutečnosti slevou nikdy nebyla. S tím je teď konec. Novela přináší 30denní pravidlo pro slevy.

 

Jak to funguje? Pokud chce e-shop dát na určitý produkt jakoukoliv slevu, musí ji vypočítat z nejnižší ceny, za kterou byl produkt prodáván v uplynulých 30 dnech před slevou.


 

30ti denní pravidlo

Na co se pravidlo nevztahuje? Rychle kazící se zboží, služby a nehmotné produkty.

Na které marketingové nástroje se nevztahuje? Věrnostní akce, 2+1 zdarma, individuální nabídky atd.

Jaký postih e-shopu hrozí? Sankce ze strany ČOI nebo možnost pro spotřebitele odstoupit od smlouvy až do 90 dnů.
*Stejné pravidlo bude platit i v kamenných prodejnách. Na cenovkách se zlevněným zbožím bude muset být vyznačená jeho předchozí nejnižší cena za uplynulých 30 dní.


Recenze

Patříte do skupiny lidí, kteří dají na recenze? V dnešním světě je to již formalita a jistě víte, že negativní recenze může ovlivnit váš nákupní proces. Jsou však negativní recenze vždy oprávněné? Pochází vždy od opravdových zákazníků?

Novela přináší pravidlo – pokud chce prodejce uvádět recenze na svých sítích, v marketingových materiálech nebo na webu, tyto recenze musí být ověřené. Pokud recenze ověřené nebudou, prodejce musí uvést, že se jedná o neověřené recenze. Pravidlo platí i pro srovnávače, online tržiště a akční/bazarové portály.

Jak to funguje? Prodejce musí transparentně na každé platformě uvést, jak s recenzemi nakládá (v obchodních podmínkách nebo na podstránce webu). Musí uvést, jakým způsobem své recenze ověřuje a musí popsat, jak tento proces probíhá. V neposlední řadě musí uvést, jakým způsobem počítá průměrné hodnocení (počtem lajků/hvězdiček/bodového hodnocení). Měl by také uvést, jak vybírá případné dobré a špatné recenze, které na stránkách zveřejní. Záměrné mazání negativních recenzí může být považováno za nekalou praktiku.

Jakým způsobem se dají recenze ověřit? Jednou z možností je zaslání e-mailu s odkazem společně s potvrzením objednávky po zakoupení produktu. Přes tento odkaz může zákazník zakoupený produkt následně ohodnotit. Další možností je vytvoření recenze na produkt v případě, že je zákazník přihlášený ve svém uživatelském účtu.

 

 

Reklamace

Donedávna platilo, že pokud e-shop dodá zákazníkovi produkt, u kterého se v prvním půlroce projeví závada, z reklamačního hlediska má e-shop povinnost produkt opravit/vyměnit – v případě, že neprokáže, že závada vznikla vinou zákazníka. Současná novela mění tento půlrok na celý rok.



Nákupní proces

V průběhu nákupu musí prodejce zákazníka upozornit na to, zda má e-shop nějaká omezení (např. nedoručuje do dané země) a to nejpozději při vložení zboží do košíku. Zákazník musí být informovaný o úpravě cen na základě profilování předtím, než produkt zakoupí a musí k nim vyslovit souhlas. Než zákazník dojde na konec objednávkového procesu, musí ho prodejce jasně informovat o vlastnostech produktu, celkové ceně a dopravném. Měl by zákazníka také vyzvat ke kontrole košíku před úplným dokončením objednávky.

E-shopy nesmí při shrnutí objednávky automaticky přihazovatzákazníkům do košíku jiné produkty / doplňky a nesmí automaticky zaškrtnout checkbox.


 

„Tlačítková novela“

Neboli Objednávka zavazující k platbě – toto nebo obdobné znění by mělo obsahovat tlačítko, kterým zákazník potvrdí svou objednávku. E-shopy nesmí při shrnutí objednávky automaticky přihazovat zákazníkům do košíku jiné produkty / doplňky a nesmí automaticky zaškrtnout checkbox. Smluvní procesy při nákupu musí být v souladu s objednávkovým tlačítkem.

Platnost se nabývá 2 způsoby:

1. Smlouva je uzavřena po vytvoření objednávky zákazníkem a následným potvrzením objednávky ze strany e-shopu.
2. Smlouva je uzavřena okamžitě po zakoupení produktu a obě strany si jsou zavázány.

 

Prodávající je také povinen zaslat zákazníkovi e-mailem obchodní podmínky v textové podobě, a to nejlépe v PDF formátu, společně s potvrzením objednávky.
*Pouhý odkaz již nestačí, jelikož by prodávající mohl v průběhu času obchodní podmínky měnit bez vědomí zákazníka.